איך תכתבו קומוניקט שיסדר לכם חשיפה בחינם

את המוסיקאית אפרת קולברג פגשתי לפני שנתיים. היא עמדה להוציא את אלבומה הראשון וביקשה לעבוד איתי. ישבנו בבית קפה תל אביבי ודיברנו. בסוף השיחה אמרתי לה שהיא לא צריכה אותי. היא יודעת בדיוק מה ואיך לעשות כדי לקדם את האלבום שלה. כמה חודשים אח"כ יצאו השירים הראשונים מהאלבומים – "לא בא לי" ו"בשבילך שכר דירה" שעשו לא מעט רעש בשלולית הקטנה שלנו. אח"כ יצא האלבום – "אל תדברי על פוליטיקה". 

אפרת עשתה את כל היח"צ שלה לבד וקיבלה לא מעט תשומת לב תקשורתית. 

אפרת הסכימה לבקשתי להתארח מידי פעם כאן בבלוג ולחלוק מניסיונה אתכם. אז הנה המאמר הראשון שלה בבלוג שלי. קריאה מועילה! 

**

איך כותבים קומוניקט שיסדר לכם חשיפה בחינם

הי, אני אפרת קולברג. לפני כמעט שנתיים התחלתי לשחרר שירים מתוך האלבום הראשון שלי. החלטתי לא ללכת בדרך הרגילה ולשכור משרד יחסי ציבור, אלא לפנות לאנשי תקשורת בעצמי. אמנם היה לי הרבה ידע ורקע בשיווק ובכתיבה שיווקית, אבל אף פעם לא ניסיתי את מזלי ביח"צ.

בפעם הראשונה שכתבתי ושלחתי קומוניקט (הודעה לעיתונות) מעולה, קיבלתי בתוך יום אייטמים ראשיים במאקו וב Ynet. הייתי בשוק מכמה קל יחסית להגיע לפלטפורמות הכי מרכזיות בארץ.

מאז עשיתי את זה עוד כמה פעמים, הצלחתי להגיע לעמודים הראשיים באתרים הכי גדולים, התארחתי והושמעתי ברדיו והגעתי לראיונות בטלוויזיה. אם אתם שוקלים לעשות יח"צ לעצמכם, ואם עדיין לא יצא לכם לכתוב בעצמכם הודעה לעיתונות, יש מצב שהמדריך הזה יעזור לכם להתחיל.

 

1.  כיתבו פחות סופרלטיביים עצמיים, יותר עובדות

 קומוניקט:פחות סופרלטיביים עצמיים, יותר עובדות

כשכותבים הודעה לעיתונות, אל תכבירו בסופרלטיביים עצמיים, במקום זה כתבו עובדות. חשבו כמה מיילים אנשי התקשורת מקבלים עם הכותרת "השיר הכי טוב של 2017", או "הלהקה שהולכת לכבוש את המדינה".

במקום זה עדיף לכתוב "הלהקה שמצליחה למלא את הבארבי בכל חודש" או "לכבוד חנוכה: קאבר למעוז צור בסגנון מפתיע (אלקטרו-חסידי!)".

והכי טוב להביא הוכחות מהרשת "שיר חדש קיבל 3000 שיתופים בתוך שלושה ימים". עובדות והוכחות הן אמינות יותר.

ואם אתם חושבים עכשיו, "אבל הי, אני לא ממלא את הבארבי בכל חודש והשיר שלי לא קיבל 3000 שיתופים בתוך שלושה ימים" – לא נורא, בטוח שיש עובדות אחרות מעניינות לספר.

זה יכול להיות משהו שקשור לסיפור האישי שלכם, למורה למוזיקה שהיה לכם, למשפחה שלכם, לסיפור של השיר, לתוכן, לצורה שבה שהקלטתם אותו, לצורה שבה הוא נכתב, לסגנון, לנגנים, למפיק המוזיקלי. כל סיפור מעניין או מרשים יעבוד כאן. הבליטו עובדות מעניינות ומרשימות.

לקריאה נוספת: האם ההודעה לעיתונות שלכם נכתבה ע"י כתבי ספורט?

 

2.  כתבו את הקומוניקט כאילו אתם כותבים את הכתבה בעצמכם

כתבו קומוניקט כאילו אתם כותבים את הכתבה בעצמכם

כתבו קומוניקט מושקע, ספרו בו סיפורים, הביאו ציטוטים, אם אין לכם סיפור מעניין, כתבו פסקה מתוך עצמכם ושתפו מה אתם מרגישים וחושבים על העולם בהקשר של השיר. צרפו את מילות השיר, רשימת קרדיטים של השותפים לעשייה, וכל מה שנראה לכם רלוונטי. עיתונאים הם אנשים עסוקים מאד ובדרך כלל משלמים להם ממש מעט מדי יחסית לעבודתם המסורה – עזרו להם ליצור כתבה ומהר.

כתבו קומוניקט שאפשר פשוט לגזור מתוכו פסקאות שלמות, ממש כאילו אתם כותבים כתבה בעצמכם.

אם אתם לא יודעים לכתוב טוב אז בקשו עזרה מחבר עיתונאי או איש שיווק מנוסה. שווה אפילו לשלם עבור כתיבת קומוניקט טוב שיכול להביא אייטמים (כתבות, ראיונות, וכו')

 

3.  צרפו תמונות טובות

קומוניקט: צרפו תמונות טובות
במיוחד כשפונים לעיתונות (אתרי חדשות, עיתונים וכו'), דאגו לשלוח תמונות טובות ואיכותיות וכמה מהן.

זכרו, המוטו הוא – כמה שיותר להקל על עבודת העיתונאי, יותר טוב.

שלחו כמה תמונות טובות ואיכותיות, בכמה גדלים, לאורך ולרוחב. כך שהעיתונאי יוכל פשוט לבחור מה שמתאים לו מבלי להתעכב.

לקריאה נוספת: קומוניקטים שיקדמו אתכם: ראיון עם היחצן דמיטרי ויטזה

 

4.  שורת הנושא – חלון הראווה של המייל שלכם

קומוניקט: שורת הנושא - חלון הראווה של המייל שלכם
כשאתם שולחים מיילים, כתבו שורת נושא מעניינת ותמיד הכניסו את שם הנמען.

מחקרים מראים שהכנסת שם הנמען מגדילה את אחוזי פתיחה המייל, בטח ובטח כשמדובר באיש תקשורת שתיבת המייל שלו מוצפת במאות הודעות ביום.

שורת הנושא היא מה שיקבע אם המייל שלכם ייקרא או לא,

חפשו את הדבר הכי מעניין שיש לכם להגיד, אמרו אותו בשורת הנושא והוסיפו את שם העיתונאי.

5.  אל תשכחו לעשות פולו אפ

קומוניקט: אל תשכחו לעשות פולו אפ
אחרי ששלחתם את המייל עם השיר או הקליפ או האלבום שלכם לאנשי תקשורת, חשוב לפנות אליהם שוב ולשאול האם הם שמעו את השיר ולבקש מהם פידבק. אנשי התקשורת מוצפים בהודעות, טלפונים ומיילים, ויכול להיות שאם לא תטרחו להפנות את תשומת לבם, הם פשוט יפספסו את המסר שלכם. אל תתעצלו לפנות ולבדוק האם כולם קיבלו את המסר. לפעמים זה כל ההבדל בין אייטם ללא אייטם.

קדימה, לכו לכתוב הודעה מפציצה לעיתונות, אל תשכחו לצרף תמונות, לכתוב שורת נושא שאי אפשר להתעלם ממנה ולעשות פולו-אפ ו… נראה אתכם בתקשורת (:

לקריאה נוספת: ‏6 דברים שאסור לכם לעשות כשאתם שולחים מוסיקה לאנשי תעשייה

בהצלחה!

 

 

Comments

  1. הי ברק

     

    שמי אפרת סולנית להקת בראוניס 

    אני גם  יחצנית של הלהקה

    שאלה: מה לגבי שליחת שירים לרדיו

    הם פחות מתחברים לקומוניקטים

     

    • אפרת קולברג says

      הי אפרת, כאן אפרת 🙂

      לגבי שליחת שירים לרדיו, נכון שזה קצת שונה, פה קצת פחות חשוב לשלוח תמונות שיהיה נוח לפרסם למשל, (אבל חשוב שתהיה תמונה מעולה לסינגל! ותמונה מעולה של הלהקה).
      אבל גם כששולחים שיר לרדיו שולחים אותו עם קומוניקט, גם שדרנים ועורכים אוהבים עובדות מעניינות (להגיד בשידור למשל), גם במקרה הזה עדיף עובדות ולא סופרלטיביים עצמיים, גם אחרי ששולחים שיר לרדיו צריך לעשות פולו-אפ (חשוב מאד!) ואם את עושה פולו-אפ במייל, חשוב שתהיה שורת נושא מעניינת גם שם 🙂 בגדול שדרנים אוהבים מאד להיות אלה ש"גילו" את האמן המוצלח, ואם זה מגיע עם לגלות את הסיפור שלו, זה ערך מוסף חשוב. לפעמים סיפור מעניין יגרום לשדרן ללחוץ על כפתור הפליי ולשמוע את השיר.

Speak Your Mind

*

five × three =

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.