13 דברים שמומלץ לעשות לסאונדמן כדי שהוא יהרוס לכם את ההופעה

תמונה 13 דברים שמומלץ לעשות לסאונדמן כדי שהוא יהרוס לכם את ההופעהאני לא חושב שזה סוד גדול מידי: הסאונדמן במועדון בו אתם מנגנים יכול להיות גורם מרכזי להצלחת ההופעה שלכם – אבל גם גורם מרכזי לכשלונה

כי תכל'ס, לא משנה כמה תשייפו את הסאונד שלכם בחזרות וכמה כסף הוצאתם על ציוד, מגברים אפקטים ופדאלים. אם יהיה לכם סאונד לא נכון בהופעה – אתם תישמעו על הפנים.

אני גם חושב שזה לא סוד שסאונדמנים זה "עם", עם הרבה גאוות מקצוע וגאוות יחידה.

אז תגידו לי, איך זה שלמרות זאת, במהלך השנים בהם אני פעיל בתעשייה, נתקלתי בהמון הרכבים שעושים הכל כדי שהסאונדמן יהיה נגדם?

עשיתם לייק לדף הפייסבוק של הבלוג? קליק אחד בקופסא משמאל (או בתחתית לגולשים מהסמארטפון) ותוכלו לשמור איתי על קשר ולקבל עוד טיפים ומידע חשוב אחר 

אז במיוחד בשבילכם הנה:

13 דברים שאסור לכם לומר או לעשות לסאונדמן, אם אתם רוצים אותו בצד שלכם:

  1. סאונדמןלאחר לסאונדצ'ק. אל תאחרו לסאונדצ'קים. אם קבעתם בשעה מסוימת תחילת סאונדצ'ק – תגיעו בזמן. או קודם. וזה ממש לא משנה אם יש תנועה בכביש או שהרכב שלכם נשרף. זה דופק את החברים שלכם ללהקה, זה מעצבן ומלחיץ את הסאונדמן. אח"כ אל תבואו בטענות אליו שהמיקס במוניטורים על הבמה נשמע off. אתם אשמים.
     
  2. להפתיע את הסאונדמן בשינויים של הרגע האחרון. סאונדמנים לא אוהבים הפתעות כאלה והם לרוב לא "זורמים" כשמדובר בחאפריות כזו. שלחתם מפרט טכני וסידור במה מראש לסאונדמן לפי בקשתו? מעולה. הוא טרח והכין את כל המפרט בדיוק לפי הדרישות שלכם (או לפי מה שיש לו במלאי) לפני שהגעתם וגם סידר את הבמה בהתאם לבקשתכם?  זה יהיה די מעצבן וממש לא מקצועי אם תחליטו שהאקורדיון צריך להיות ממוקם בצד שמאל של הבמה ולא בצד ימין, או שפתאום תבקשו מיקרופון אחר ממה שביקשתם במפרט, או שהחלטתם להביא אתכם באופן ספונטני גם קלידים נוסף לפסנתר שביקשתם.

     

     

     

    מה כן?  תמיד אפשר לדבר מבעוד מועד עם הסאונדמן ולהתייעץ איתו כשאתם לא סגורים על דברים. הוא מכיר מצוין את המועדון ויוכל לייעץ לכם עצות ששוות זהב.

  3. לא להביא את הציוד הדרוש לכם. לא, הסאונדמן לא חייב לספק לכם כבלים רזרביים אם משהו אצלכם לא עובד. ותתפלאו – אף אחד לא קבע שסאונדמנים חייבים לסחוב איתם גאפה או אטבים לכל מקום. צריכים את הדברים הללו? תביאו אתכם.
     
  4. לקרוא לסאונדמן "גבר" או " סאונדמן". לכל איש יש שם. אפילו לסאונדמן. לא כדאי לכם לשכוח אותו כי אתם הרי תשתמשו בשם הזה הרבה פעמים, במיוחד בזמן הסאונדצ'ק. לא קלטתם את השם? תשאלו שנית. שום דבר לא קרה.
     
  5. סאונדמןלהתנשא על הסאונדמן כי אתם מוסיקאים והוא רק טכנאי. אתם לא באמת יודעים מה הסאונדמן עשה בעבר, נכון? אין לכם מושג מי הוא, כמה ניסיון יש לו, האם הוא מוסיקאי או לא. מניסיון – יכול להיות שהוא היה מוסיקאי עוד לפני שהתחלתם לנגן בחלילית. מה שבטוח שלסאונדמנים יש גאווה מקצועית – אז תכבדו אותו ואת המקצועיות שלכם. וחוצמזה –  קארמה, אתם יודעים…
     
  6. לפחד לומר לסאונדמן איזה סאונד אתם אוהבים. אוהבים צליל חם? ריוורב לזמר הראשי? פסנתר יבש? תגידו את זה לסאונדמן. הם ממש לא יראו בזה פגיעה בהם, למרות שהם מאוד גאים במקצוענות שלהם ויודעים מהו המיקס האידאלי למקום שלהם.
    רוב הסאונדמנים שאני מכיר הם מוסיקאים מצוינים בעצמם והם בהחלט יקבלו שאתם רוצים סאונד או וייב מסוים וינסו להענות לבקשתכם.
     
  7. להתחיל לנגן או לנסות כלים לפני שהסאונדמן מסמן לכם להתחיל. כן, התקינו את כל הציוד, אבל בחיאת – אל תתחילו לכוון את הגיטרה או לנשוף בסקסופון לפני שהסאונדמן מסיים להתקין את המיקרופונים ויתר החיבורים, חוזר לקונסולה ומסמן לכם להתחיל. זה סתם מעצבן, שלא לדבר על זה שזה עושה חור בראש לסאונדמן או לבאקליינר שעוזר לו.
     
  8. אתם סאונדמן לצידכם לא נגדכםלעשות חזרה במקום סאונדצ'ק. סאונדמנים באים לעבוד, לא להשתתף בחזרות שלכם. אתם מרגישים שאתם צריכים זמן סאונדצ'ק ארוך הכולל גם חזרה קצרה? תאמו את זה מראש עם הסאונדמן. אל תפתיעו אותו.
     
  9. לא להכיר את הציוד שלכם. לפני שאתם מאשימים את הסאונדמן בפידבקים – בידקו אם זה מגיע מהמגבר או מאחד האפקטים שהבאתם איתכם. אתם מצפים שהסאונדמן יהיה מקצועי  נכון? הוא מצפה מכם שתדעו איך לכוון את הכלים שלכם והיכן ה"סוויט ספוט" ב-Levels של הכלים שלכם. 
     
  10. להתייחס רע לעובדים אחרים במועדון. נכון, הברמן או השומר בכניסה הם לא הסאונדמן, וההופעה שלכם לא תלויה בהם, אבל חוץ מהעובדה שכולנו בני אדם ולכן נכון להתייחס לכולם בכבוד, שווה גם לזכור כי הברמן, השוער והסאונדמן עובדים יחד באותו מקום, עם סיכויים סבירים שהם יוצאים לשתות משהו יחד מידי פעם. בקיצור – אם תתייחסו רע לברמן או לשוער, הסאונדמן יידע מזה. וחבל.
    וחוצמזה, קארמה, כבר אמרתי…

     
  11. סאונדמן אלטרנטיבילבזבז את זמנו של הסאונדמן. קבעתם זמן לסאונדצ'ק? תעשו סאונדצ'ק. זה לא הזמן לשיחות חולין, לקפה ולסיגריות. הזמן של הסאונדמן יקר בדיוק כמו הזמן שלכם. הוא לא נמצא שם כדי להמתין בסבלנות שתגמרו את הרכילות היומית.
     
  12. לשאול את הקהל "איך אנחנו נשמעים?". לסאונדמן זה נשמע בדיוק כמו "אנו לא סומכים עליך".
     
  13. לשכוח להודות לסאונדמן. הוא שותף מלא להצלחה או לכשלון שלכם על הבמה. הוא ראוי לתודה.

לסיכום חברים: סאונדמן בהופעה יכול להיות החבר הכי טוב שלכם, או האויב הגדול ביותר שלכם. אתם יכולים לבחור מה הוא יהיה.

נ.ב. נכון, יש גם סאונדמנים נוראים, משועממים, מתנשאים ומגעילים. אבל זה כבר שווה פוסט נפרד, לא?

תמונה גדולה 13 דברים שמומלץ לעשות לסאונדמן כדי שהוא יהרוס לכם את ההופעה

 

Comments

  1. היי לכולם, כאיש סאונד מזה שנים… (מי סופר) ישנו דבר שאני תמיד מספר בעיקר לסטודנטים לסאונד וכאלו בתחילת דרכם, תזכרו (!!!) איש סאונד (גם אשת סאונד כמובן) הם לפני הכל אנשי שירות!!! הם באים לתת שירות לאומן, ואין פה חוכמות, אומן/נגן שמקבל שירות טוב ויחס אישי טוב ומשתדל במסגרת כל הארסנל של הפתרונות והציוד הטכניים שברשותו וביודעו לתת את מקסימום המענה לאומן – הצלחתו בטוחה!!! אומן/נגן שמרגיש שאיש הסאונד מולו מקשיב לצרכיו (גם אם לדעתו וטעמו האישיים "זה אמור להשמע אחרת"), הוא יכול כמובן לייעץ אך רק מתוך הבנה של הצד השני, והאומן מרגיש בטוח ושהוא בידיים בטוחות והשמיעה העצמית שלו טובה ונוחה לו (ולא משנה כמה "תרים לי במוניטור" הוא אומר – תתמודדו) האומן מרגיש נפלא ומביא את עצמו לידי ביצוע הכי טוב שאפשר וכך גם ישמע טוב ללא "מאמץ אדיר" של איש הסאונד, אך אם האומן/נגן מרגיש שאיש הסאונד לא קשוב לו, לא מבין אותו, חסר סובלנות כלפיו, אומר דברים כמו: "תן לי לעשות את העבודה שלי" האומן מרגיש חסר אונים, חסר ביטחון לגבי איך הוא נשמע בחוץ, לחוץ, אולי גם עצבני וזה יכול לבוא לידי כך שרמת הביצוע שלו תפגע ואז גם אם איש הסאונד "קוסם" הוא לא יכול לעשות דבר… ולא משנה איזה תירוצים יהיו לו ("זה הם לא נגנו טוב", "הם לא יושבים", "הסאונד שלהם לא טוב" וכ"ו…) מבחינתי ומבחינת התעשייה, איש הסאונד נכשל!!! אני יכול להודות ולהעיד שהמון עבודות שקיבלתי במשך כל שנות עיסוקיי בתחום בא קודם כל מיחס טוב ותודעת שירות מקסימלית לאומן/נגן/הפקה… היתר לעומת זאת – שטויות!!!

    דבר נוסף, (אומנם לא אובייקטיבי ואומנם לא אוהב להעיד על עצמי), התודעה וההודיה לאנשי סאונד באמת קצת לוקים בחסר (בעיקר כאן בארצנו) אך תזכרו שאנחנו (כמו עוד תחומים שמאחורי הקלעים כמו תאורנים, מנהל הצגה, מפיק, וכ"ו) הצלחתנו מדודה במחמאות שהמופע או הלהקה קיבלו, ואם מישהו מהקהל אומר: "ואוו איזו להקה מדהימה, הם נשמעים טוב" בתוך עצמי אני לוקח גם קרדיט לעצמי בדיוק כמו שאם מישהו מהקהל בא אלי ואומר: "איזה סאונד מדהים עשית" אני מיד עונה לו שזה בזכות הלהקה שעל הבמה (לפעמים אני אף להוסיף בהומור "השתדלתי לא להרוס") תזכרו, אחד משרת את השני… שורה תחתונה – שירות!!!

  2. בהקשר של הופעות "מטאל" (או רוק "כבד ומעלה" 🙂 ) – מסתבר שאני לא אובייקטיבי ואיני יכול לומר דבר על עבודת הסאונד בהופעות אלו  –זה קצת ארוך, אבל השורה התחתונה ("תרתי משמע" )- היא ההערה בסוף

    ב 90 אחוז ההופעות שהייתי בהן (בארץ ) , הפער בין המוסיקה בסאונד אודיו ביתי (שזה כולל תקלוט,השמעה בפאבים וכו') -לבין איך  שאותם שירים נשמעו בהופעה – היה כל כך אדיר!! לא להאמין – זה פער בין משהו שאתה הכי אוהב ומכור (בבית ) לבין מה שהכי שונא ומקלל את הרגע שאתה נאלץ לשמוע זאת (בהופעות, וכן- ברוב המקרים- זה עד כדי כך ) .

    לא הבנתי למה זה ככה- ה"אנטי מוסיקה" בהופעה:
    ארבעה- חמישה אנשים מנגנים , אבל מה שאני שומע זה "הכלי החמישי " (הנוסף) – מין איזה זמזום רצחני צורם, שמבשר שחייך החברתיים מעתה יתבססו על :"מה? מה? אמור שנית? " 🙁 🙁
    לפעמים מבעד לזמזום זה , אפשר לשמוע את גיטרת הבאס שמשתלטת על הכל ומרעידה את הרמקולים , או לשמוע את הבאס של התופים שאני מת עליו אבל לא כשהוא ה"בעלבית", או גיטרה חשמלית, שמעולם לא האמנת שתשנא כל כך את "יללותיה" כשביום יום זהו  צליל שאתה מוכן להחליף אותו במזון מרוב התמכרות !!!!
    (שלא לדבר על קלידים ,שהם בעצם "קישוט" /"פנטומימה" ובהופעה שומעים אותם רק אם זה "סולו אינטרו" – לפני שהשאר מנגנים  חחחח)

    אחת מהופעות המטאל הראשונות והמאוד משמעותיות שלי היתה "פסטיבל וואקן "בגרמניה – מקום פתוח, ווליום עוצמתי, אבל עדיין – סאונד מעולה בכל קנה מידה !!!  איך להדגים ? 
    אז ,הייתי "מטאליסט מתחיל" וחצי מהליין אפ לא הכרתי ,ולא שמעתי לפני הופעתן אפילו לא צליל קטן שלהן!!  ובכל זאת- בהופעה יכולתי להאזין, להתרשם, ללמוד , להנות(זו לא מילה!! הרבה יותר מסתם להנות!!! ) ו… לחזור לארץ- לרכוש מלא אלבומים ולההפך למעריץ שרוף!!! כל זה בזכות איך ששמעתיהן מהבמה בהופעה בפעם הראשונה!! 

    אז… לא  הבנתי כלל למה בארץ הפער בסאונד ההופעות שהייתי  לסאונד אלבום ביתי הוא לא יאומן (ושוב- רק ברוב ההופעות, בוודאי שהיו הופעות שהסאונד  היה מעולה באוזניי ):

    האם זו הלהקה שרצתה להשמע " הכי קולית שבעולם " ושחס וחלילה לא יהיה רושם כמו של קונצרט קלאסית !!?? " (אבל ,זה מוזר , חלק מהמטאל משתמש באלמנטים של קלאסית והקשר בין שתי הסוגות חזק וידוע ממזמן…  )

     אולי כי הלהקה אומרת " ממילא באים רק צעירים שתכל'ס מעניין אותם להשתולל ולעשות "פוגו" , מוסיקה לא חשובה אצלם, הם לא יודעים מהחיים שלהם .. מממילא ילכו לצבא, יתבגרו ויתחילו לשמוע שלמה ארצי , אז למה להשקיע בהופעה? "!  (וכן- אני מודה שמזה 15 שנה כ"מטאליסט" -אני נחשב ל"מבוגר שבחבורה" ולא מייצג את הגיל הרווח )

    אולי כי המטאל נתפס בהופעה כמשהו שיש להתגאות ברעש הלא אנושי הזה ,ואיזה כיף שזה הורס ת'שמיעה ??! (כמו
    MANOWAR
    שרבים וטובים ממני משבחים את פעילות הלהקה החשובה והמפורסמת הזאת ב 30 ומשהו שנות "מטאל הארד רוק"שלה, גם אם לא מתחברים לסגנון .., אבל -איזו גאווה ושחצנות נוראית  נטפה מהם וממעריציהם כשסיפרו על איזו הופעה בסוף האייטיז שבה עברו את ה 130 דציבלים במשך שעתיים !! )
    אולי אני יוצא דופן  ו"חיי רוק נ רול " כן צריכים להיות לכאלה שמוכנים לחיות ב "מה , אחי? לא שמעתי אותך.."

    אולי כי איש הסאונד  ברוב המקרים רגיל לרוק מקסימום נוסח אסף אמדורסקי, לא מבין במטאל, כי זה נדיר(בארץ) , ואז מסתבכים לו כל התכנונים והכפתורים במערכת? (סתם.. סתם השערה .. )

    בהופעה אחת שנמעה כזו נוראית,  הכרתי את איש הסאונד  כמי שמנגן פסנתר בנגינה סופר רומנטית ונעימה בלובי של בית מלון ,למחייתו אז , ושאלתיו :"תגיד , לא היית רוצה שהלהקה כאן תישמע כמו ששומעים אותך בפסנתר בלובי? אין לך אפשרות עם כל ה 100 כפתורים לסדר משוה כזה ? "
    ענה לי : "ברור , אבל הלהקה מתעקשת להשמע ככה " (שזה אומר – לא להשמע , כלומר- לא מוזיקה ..אלא מטוס בואינג 747 שעושה ריפים של גיטרות ודאבל באס ..:(  🙁 .)

    ועכשיו ההערה המסכמת :

    רק לאחרונה גיליתי שחלק גדול מהסיבה לפער הלא הגיוני הזה ,הוא – אני!
    כן!! כנראה ש -הדרך שבה אוזני קולטות את הצלילים בהופעה,ובד"כ  בהופעת מטאל , אצלי היא ממש ממש שונה מאיך שאני שומע את אותה מוסיקה בסאונד ביתי (גבוה כלל שיהיה- אבל עדיין – ביתי )

    עובדה  שהופעה האחרונה שהייתי בה- לפני שנה בדיוק – באוזניי היה סאונד "הורס שמיעה " כרגיל (אם כי טיפ טיפה יותר טוב מהופעות אחרות כאלה ) – אני התבאסתי  מהסאונד, אבל ראיתי מלא חבר'ה שבאו ולחצו את היד לסאונדמן, והודו לו על עבודה נפלאה!! ..אני מכיר את חלקם- כן מעניינת אותם מוסיקה לשמה, כן חשוב להם לשמוע "מוסיקה" בהופעת מטאל ולא מטוס בואינג שמתחפש לנגנים… אמרו לי חלקם :, למה סאונד רע? שמענו את כל הכלים ברור , אולי לא הכי טוב ,אבל סביר יחסית " …

    אז ..אולי זה העניין- אני שונה מאוד בקטע הזה .. יש  מעט אנשים שאני מכיר שהם כמוני, אבל כיוון שאיננו הרוב , אז כך נאלץ לחוות הופעת מטאל ברוב המקרים (אם נלך ) …
    אין מה לעשות, אני לומד לקבל ,ולפחות שמח על כך שרוב אנשי הסאונד ורוב הלהקות- בארץ -כן עושים עבודה מצויינת.. חבל שאני לא מצליח לחוות אותה  בהופעות ..
     

  3. שני דברים נוספים שבשביל סאונדמן זה לא עובר
    1. שהקלידן פתאום יורד לעשות חיוונים בסאונד ומשבש לך הכול
    2.שמישהו בא ומתבלבל בין מיקרופון לרמקול זה יכול לגרום לסאונדמן לעשות שמניות באוויר

  4. פשוט מעולה כל מילה בסלע תודה

  5. אחד הפוסטים החשובים. תודה.

    הערה קטנה. היה נחמד אם היתה גם התייחסות לסאונדמניות. הן גם קיימות. מכיוון שעברית שפה קשה במובן הזה, מספיק פה ושם להכניס בקטנה – סאונדמנ/ית. גם הנשים פה 🙂

    תודה

    • הי רוני, 

      קיבלתי את הערתך. מאחר ואחד הדברים המעצבנים בעיני הוא טקסטים המופנים לבנים/ות, דבר שקוטע את שטף הכתיבה, הפוסט הבא יהיה כולו בלשון נקבה. Stay Tuned כמו שאומרים 🙂

  6. והנה עוד שתיים קטנות:
    1. אחי, אני לא שומע את עצמי; תוסיף לי עוד במוניטור. ההרגל המגונה שלנו לבקש עוצמה גבוהה יותר של משהו שחסר על הבמה פוגע בנו מאוד. השאיפה צריכה להיות הפוכה. אם יש בעיה של איזון בין הכלים השונים הדבר הנבון הוא לבקש להחליש את מה שחזק מדי ולא להגביר את מה שחלש. ככל שהמוניטורים בווליום נמוך יותר על הבמה, יש פחות סכנה של זליגות, פידבקים, פחות נזק לאוזניים ויותר סיכוי שתקבלו תמונת סאונד אמיתית יותר הקרובה לסאונד החי של ההרכב. כללית, הרכב שיושב ללא הגברה, ישב גם עם. כפי שאמר לי סאונדמן קרבות ותיק: אי אפשר לתקן באלאנס של הרכב שלא יושב, אפשר לא להפריע להרכב שיושב טוב.
    2. באלאנס, כמו כל מרכיב אחר, צריך לדעת לנהל. ממליץ לבחור מישהו שיוביל את הבאלאנס, יתכנן סדר עבודה ובדיקה של הכלין ויעשה החלטות מסודרות לגבי מהלך הבאחאנס ומה מנוגן בו. אל תסמכו על הסאונדמן שינהל לכם את הבאלאנס/סאונד צ'ק. יאלחה, הופעה מצויינת לכם

  7. ענבל הופמן says:

    תודה על הפוסט החשוב…

    הייתי מוסיפה גם..במידה ואתם צריכים לשלם לסאונדמן- אל תתקמצנו עליו,

    ההיפך, צ'פרו אותו, זה ישתלם,

    בלחיצת כפתור הוא יכול להרוס לכם את כל ההופעה ואתם לא רוצים את זה..