10 תובנות שמוסיקאים חייבים לדעת בעקבות יום העיון 2015

זהו. החשיפה לג'אז ולמוסיקת עולם 2015 מאחורינו. החשיפה לאינדי ולרוק מסתיימת היום. זו השנה השניה בה אנו עורכים יום עיון למוסיקאים בסיום אירועי החשיפה הבינלאומית לג'אז ולמוסיקת עולם. ככה שזו כבר מסורת. 
השנה ערכנו את יום העיון בפאפאיתו בר, שהתגלה כמקום מעולה ומתאים מאוד. 
התכנסנו ב 16:00 וסיימנו בסביבות 21:30. היה מאוד אינטנסיבי ואני חושב – מאוד מעניין. 

יום עיון למוסיקאים במסגרת חשיפה בינלאומית לג'אז ולמוסיקת עולם 2015

השתתפו:

  • מייק בינדראבאן – מנכ"ל סוכנות אומנים (סנארקי פאפי, אבישי כהן, מארק ג'וליאנה) – הולנד
  • גי דרייפוס – מנהל אומנים (LayerZ, בעבר אסתר רדא, זבולון דאב סיסטם)
  • אשר ביטנסקי – Music Enabler, העוסק בין היתר בניהול אמנים (מיקה הרי, ענת פורט, Bonafide3000 ועוד)
  • רפי גמזו – סמנכ"ל משרד החוץ, ראש מדור קשת"ום
  • מישל שגב – ראש מדור מוסיקה בקשתו"ם, עד לאחרונה נספחת תרבות בפריז
  • יורם מורד – קשתו"ם, בעבר נספח תרבות ניו יורק ורומא
  • אדין זובצ'ביץ – פסטיבל ג'אז סראייבו – בוסניה
  • איתי מאטונר – פסטיבל מוסיקה מקודשת / עונת תרבות
  • תיאו סאאודרה – פסטיבל Nuis du Sud – צרפת
  • דובי לנץ – 88FM ופסטיבל ג'אז אילת
  • גיל רוביו – 106FM ופסטיבל מוסיקה מקודשת
  • ברק ויס – פסטיבל ג'אז תל אביב וחשיפה בינלאומית לג'אז ומוסיקת עולם

המוסיקאי שי טוכנר נכח ביום העיון ושיתף מתובנותיו בעקבות יום העיון:

"חזרתי עכשיו מיום עיון שכלל פאנלים שונים בנושא קידום אמנים (מוזיקאים ולהקות) בצורה כללית אך בעיקר לכיוון הופעות בחו"ל, בפסטיבלים וטורים במקומות אחרים. את כל יום העיון הזה, בו השתתפו אורחים מעניינים מחו"ל ובכירים בתעשית המוזיקה בארץ, אירגן בצורה נפלאה ברק ויס, שגם הנחה אותו בשלמותו.

האמת, לא הלכתי לשם כדי ללמוד משהו שאני מיועד להשתמש בו בעצמי, אחרי 35 שנים של טיסות מטורפות, אני לא רוצה בכלל לחשוב על טורים של הופעות בחו"ל, אבל בכל זאת רציתי להבין איך עובד השוק כיום, ובכמה הוא השתנה מהתקופה שהופעתי רבות בחו"ל. ואכן השינוי הנו משמעותי מאוד, כמעט לא דומה למה שהיה לפני כ 15-20 שנה.

לדעתי, אלו מהאמנים הצעירים ומנהליהם שלא באו והשקיעו ארבע שעות תמימות בהקשבה לדוברים מחו"ל, שגם ענו על שאלות, הפסידו בגדול, אבל אנסה לכתוב את התובנות שאפשר היה ללמוד מהאירוע, בראשי פרקים, ובתקווה שלא אשכח שום דבר משמעותי. מי שהיה, אשמח אם תוסיפו, תתקנו וכו'. הסדר של הדברים לא משמעותי ולא משנה כאן. כמובן, חלק מהדברים היו קיימים מאז ומעולם וידעתי אותם, אבל כיום לאור גודל השוק וההיצע הענק נהפכו לקריטיים.

אז הנה לפניכם!

יום עיון למוסיקאים במסגרת חשיפה בינלאומית לג'אז ולמוסיקת עולם 2015

  1. כמות הלהקות והמוזיקאים שפונים למנהלי אמנים , לבוקרים ולפסטיבלים בחו"ל הנה מטורפת. ממש אין לפונקציונרים שם שום אפשרות טכנית וזמן להשיב לכל המיילים שהם מקבלים, אפילו לא לקרוא אותם, אי לכך צריך המון מחשבה בפניה הראשונית שתהיה אטרקטיבית ותעורר ענין ממבט ראשון, אולי אפילו מהכותרת.
     
  2. הפניה צריכה להיות מתומצתת, עניינית, ומלווה בוידיאו איכותי ביותר ומייצג. שליחת וידיאו לא שמיע בצורה איכותית ביותר או לא טוב חזותית יכולה לגרום לנעילת דלתות מידית. הדעה היא שאמן שלא מכבד את עצמו לא מכבדים אותו.
     
  3. כדי להצליח במקצוע, ובעיקר אם רוצים להתפרנס ממנו, חייבים או המון כסף, או מזל גדול, וברוב המקרים עבודה קשה וסיזיפית לאורך זמן רב כשלא ניתן לדעת מתי תבוא הקפיצה.
     
  4. המנהלים והלייבלים הגדולים עובדים רק עם מוצרים מוגמרים. אל תבואו עם סקיצות, דברים חלקיים או לא מושלמים.
     
  5. כמות צפיות בקליפים שלכם משמעותית, וכדי שבכלל ידברו איתכם כדאי שיהיה מספר גבוה, אך משמעותי יותר הוא כמות האינטראקציות שיש לכם עם אוהדיכם. צפיות והשמעות אפשר לקנות או לזייף, אבל לא אינטראקציה ישירה עם אוהדים. מאוד משמעותי בשיקולי הזמנה להופעה בפסטיבל בחו"ל הוא מספר האוהדים הפעילים ורמת ההתעניינות במוזיקה שלכם.
     
  6. אמנם זה דבר בסיסי שאמן חייב את כל הזמן שבעולם להתעסק במוזיקה, אבל בשלבים הראשוניים עד הרגע שהפופולריות שלו והכנסותיו מצדיקות אחזקת מנהל, בוקר ופונקציונרים אחרים, אמן חייב לדעת לעשות את כל הדברים בעצמו. חלק מהפסטיבלים מעדיפים לעבוד ישירות מול אמנים אך חלקם מוכנים לעבוד רק מול סוכנויות ומנהלים. זו עבודה קשה, אבל אין ברירה אחרת למי שאין משאבים כספיים לא מוגבלים.
     
  7. בכל הופעה שהיא – תן את המקסימום ואל תזלזל בשום אלמנט שלה אף פעם, בין אם אתה מופיע בפני אלפי אנשים או אם אתה מופיע בפני 3 אנשים, כי ייתכן שאחד מהשלושה האלו הוא בדיוק האדם שישנה לך את החיים. אין שום תירוץ בעולם להופעה לא טובה.
     
  8. התנהג תמיד בצורה מקצועית. מלבד אם אתה יחיד ומיוחד שרוצים אותך בכל מחיר, התנהגות לא נאותה שגורמת צרות למנהלי פסטיבלים, סוכנים או לייבלים גורמת לנזקים עצומים, לא רוצים להתעסק אתכם, וכן, האינפורמציה מועברת במהירות הבזק בין אנשים אחרים בתעשיה כך שאתה נועל לעצמך דלתות.
     
  9. תבוא עם סיפור מעניין, משהו חדש שאין, תהיה אסרטיבי, תלך ככל האפשר בצינורות המקובלים ובדרכים הפורמליות והנהוגות, אבל לפעמים אל תהסס לחרוג מהנורמה כדי לעשות רעש שישמעו אותך. ישנן לא מעט דוגמאות של להקות/אמנים שהצליחו בגלל חשיבה מחוץ לקופסה ונקיטת צעדים לא לגמרי סטנדרטיים.
     
  10. משרד החוץ ונציגויותיו בחו"ל : יכולים לסייע בצורה מוגבלת מאוד תקציבית וביצירת קשרים נוספים, אבל יש לפנות אליהם אך ורק במידה שגורם בחו"ל בטריטוריה שלהם הזמין אתכם להופעה. הם מאוד בעניין, אבל לא יכולים לבדם לייצר קשרים בהופעות. עדיף לעדכן אותם מוקדם ככל האפשר לגבי טורים שלכם בסביבתם.

עד כאן לטובת חברי המוזיקאים.

אשמח לתוספות, הערות, ולשיתוף עם חבריכם שזקוקים למידע הזה."