איך לבחור צלם: טיפים של צלמת מוסיקה

הפעם בבלוג אני מארח את גנגי, החותמת על תמונתיה כ- Gangi N all that jazz .
למי שלא מכיר, גנגי היא צלמת מוזיקה, המוצאת את טעם החיים במאורות ג'אז אפלוליות וצבעוניות.
זהו חלק ראשון מתוך שניים שגנגי כותבת לכם

בחלק הזה, החלק הראשון,  גנגי לכם תספר לכם איך לבחור צלם מקצועי שיתאים לכם ולמוסיקה שלכם וגם על ההבדלים בין צילומי "העמדה" לצילומים ספונטניים.
בחלק השני גנגי תיתן לכם את 10 הדיברות לצילום תמונה מושלמת וגם תספר לכם על חשיבות הלבוש בסשן צילומים וגם תתייחס לאחד הנושאים הכי חשובים, אבל גם הכי מוזנחים ביחסים בין מוסיקאים לצלמים – זכויות היוצרים

אז בטח תרצו לקרוא: איך תצלמו תמונה מושלמת: טיפים של צלמת מוסיקה

כל התמונות בפוסט הזה צולמו על ידי גנגי

אם תרצו להתרשם מעוד תמונות נהדרות של גנגי, אתם מוזמנים לאתר שלה ולדף האומן שלה בפייסבוק 

+++

ברק התייחס בפוסט הקודם לחשיבותם של צילומים טובים וממוקדי מטרה; אני ארחיב מהזווית המקצועית שלי, כצלמת מוזיקה.

מוזמנים לקרוא את הפוסט המדובר:

פוסט חדש בבלוג שלי: 12 טיפים פשוטים לתמונות יח"צ מעולות שיסייעו בקידום הקריירה שלכם**אחת הטעויות השכיחות ביותר והקטלנ…

Posted by ‎Barakmusic המדריך למוסיקאי העצמאי‎ on Saturday, May 16, 2015

 

לא פעם פונים אליי מוזיקאים בבקשה לסט צילומים למטרת פרסום ושיווק. לפעמים הם מבקשים צילום הופעה, לפעמים צילום חזרה או הקלטה, ולפעמים סט צילום באולפן.

לפני הכול אני מבררת איתם מה בדיוק הם צריכים 

האם ישתמשו בצילומים למטרת תיעוד הופעת בכורה? אולי ירצו את התמונות למטרת שיווק הופעות עתידיות? ואולי בכלל ישתמשו בהן לכתבה בעיתון או לדיסק? חשוב שאדע למה לכוון, מה לנסות להשיג. אם המטרה היא שיווקית, חשוב למשל לדאוג לתמונות טובות של ההרכב כולו יחד, ואם אפשר על הבמה. אם המטרה היא דיסק –  חשוב להשיג תמונת הבעה מצוינת או רגע נפלא אחד, "ניצוץ" מההופעה. ואם המטרה היא כתבה – רצוי להכין גם תמונת אורך או רוחב עם הכלי או לצידו.

הידע המתאים

עם כל הכבוד למצלמות המשוכללות שרבים מחזיקים ברשותם – מאחורי המצלמה עומד אדם, ואם אין לו הידע המתאים אין סיכוי להשיג תמונות מקצועיות ונכונות.

"הידע המתאים" מתייחס לשני גורמים –

האחד: הבנה וניסיון רב בצילום תנועה בתנאים של תאורה קלושה וצבעונית. 

השני: הבנה מלאה של מטרת הצילום הספציפי הדרוש ושל חשיבותו לאמן.

צלם מוזיקה הוא צלם שיודע לתפוס אווירה והתרחשויות-בתנועה באמצעות תאורת במה בלבד, וללא שימוש בפלאש. הוא חייב שתהיה לו הבנה במוזיקה המנוגנת ובמה שהיא אמורה לשדר לצופה בצילום שלה. צילום של רוקר, למשל, אמור לשדר כוח ועוצמה, בעוד צילום של מוזיקאי קלאסי אמור לשדר ריכוז ושליטה, וצילום של נגן ג'אז או של נגן מוזיקת עולם יכול להיות אינטימי או אקסטטי. אבל מובן שלא כל מוזיקה עונה לתווית אחת ברורה; לכן על הצלם להבין בדיוק מה מצופה ממנו, ועל המוזיקאי להגדיר את מטרות הצילום באופן ברור.

 

מה חשוב לזכור כשבוחרים צלם סטילס

1.  פנו לצלם מוזיקה מקצועי

כמו שלא היה עולה בדעתכם לבקש מחבר עם אפליקציית הקלטה בסמארטפון לעשות בשבילכם הקלטות לדיסק רק כי זה חינם – כך אל תצפו מ"חבר שיש לו אחלה מצלמה" לצלם אתכם לצורך קידום הקריירה. לא שאין לי כבוד רב לחברים, דווקא יש לי. אבל לא כל אחד שיש לו מצלמה יודע לצלם מוזיקה (עניין קשה בפני עצמו), כמו שלא כל אחד שיש לו גיטרה יכול להוציא דיסק ולמלא אולמות.  

2.  וודאו שהצלם מתאים לכם

גם אם קיבלתם המלצה על צלם נפלא, בדקו את האתר שלו וודאו שאתם אוהבים את מה שהוא עושה ואת הסגנון שלו.

3.  כימיה

חשוב שתהיה כימיה עם הצלם. אם אתם מרגישים שאתם לא משדרים על אותו גל – חפשו מישהו אחר.

4.  סכמו הכל מראש

צילום מקצועי כרוך בציוד מאוד יקר, בעבודה פיזית קשה ובעבודה סיזיפית של עיבוד לאחר מכן. ברור שמדובר בהוצאה גדולה, לכן הסבירו לצלם בדיוק מה אתם צריכים, בקשו הצעת מחיר ברורה וסכמו הכול בכתב מראש (תאריכים, שעות עבודה, בקשות מיוחדות, מחיר, ופירוט השימושים שיהיה מותר לכם לעשות בתמונות), למניעת טענות או אי הבנות.

 

"העמדה" או תמונות ספונטניות

רוב התמונות שאני מצלמת הן תמונות לא מבוימות וללא "העמדה" או הוראות לנגנים. לתחושתי, תמונות מבוימות לא מוציאות את המיטב ממוזיקאים. אני מעדיפה לצלם מוזיקאים בזמן הנגינה, אם באולפן הביתי שלהם, ואם בהקלטה או בהופעה, כשהם מרוכזים במוזיקה ולא במצלמה.

את זהר פרסקו צילמתי בסטודיו הפרטי שלו, ללא פלאש וללא רקעים ואביזרי אולפן כלשהם. ביקשתי ממנו לשבת במקום שבחרתי ולנגן. לא היה לו מושג מה אני רואה ולמה ביקשתי שישב דווקא שם הוא היה עסוק במוזיקה ואני צילמתי אותו בשעה שהתאמן לעצמו.

זוהר פרסקו תמונה של גנגי איך לבחור צלם: טיפים של צלמת מוסיקה

 

את לואיזה סלומון צילמתי ספונטאנית בהופעה, והתמונה מלאת חן מפני שלואיזה דווקא ראתה שאני מצלמת אותה ויש במבט שלה חיוך שלא הייתי יכולה בשום אופן להשיג בצילום מבוים.

לואיזה סלומון מארש דונדורמה תמונה של גנגי איך תבחרו צלם: טיפים של צלמת מוסיקה

 

התמונה הזו, למרות שהיא נראית כאילו הושבתי את קובי סלומון במיוחד לצילום פורטרט, צולמה באופן ספונטני לחלוטין תוך כדי סשן הקלטה, כשבמקרה תפסתי את מבטו. אני חושבת ששום תמונת פורטרט מבוימת לא הייתה יוצאת מוצלחת יותר.

קובי סלומון צילמה גנגי איך לבחור צלם: טיפים של צלמת מוסיקה

בחלק השני אספר מהן 10 הדיברות לצילום תמונה מושלמת וגם אספר לכם על חשיבות הלבוש בסשן צילומים ואתייחס לאחד הנושאים הכי חשובים, אבל גם הכי מוזנחים ביחסים בין מוסיקאים לצלמים – זכויות היוצרים

 

Speak Your Mind

*

13 + six =

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.