‏8 טיפים לבחירת שיר פתיחה מושלם ‏להופעות שלכם

איך אתם בוחרים שיר פתיחה להופעה שלכם? עד כמה חשוב לבחור שיר פתיחה נכון להופעה? האם להתחיל בשיר מפוצץ כדי להשיג את תשומת הלב של הקהל או אולי להתחיל בקטן ולהתפתח כדי שהסוף ישאיר טעם של עוד?

בפוסט הזה אנסה לשכנע אתכם בחשיבותו הגדולה של שיר פתיחה בהופעה, במיוחד עבור מוסיקאים שמנסים להגדיר את הקהל שלכם.

ואחר מכן, אם שוכנעתם בחשיבות שיר הפתיחה – אתן לכם 8 טיפים לבחירת שיר פתיחה מושלם עבורכם. 

בין לבין אשלב כמה יוטיובים של שירי פתיחה של הרכבים שאני אוהב ושלדעתי עושים "עבודה מצוינת". אני מציע לכם להסתכל גם על היוטיובים ולנסות ללמוד מהם ולבדוק האם וכיצד המאסטרים "יישמו" את הטיפים שלי. 

 

 

אתם נשואים או בדייט ראשון?

אתם נשואים או בדייט ראשון

מערכת היחסים בין האומן לקהלו דומה למערכת יחסים בין בני זוג.

אם אתם אייל גולן, שלמה ארצי או אהוד בנאי, הקהל מכיר אתכם ואת המוסיקה שלכם. אתם לא צריכים לרכוש את ליבו ולשכנע אותו, שלהאזין לכם זה הדבר הנכון לעשות. אתם מעניינים אותם והם יקשיבו לכם. אתם לא צריכים להתאמץ כדי שזה יקרה. אתם גם לא צריכים לנסח את הדברים שאתם אומרים בזהירות, מחשש שהם יתפרשו בצורה אחרת ממה שרציתם.

אתם נשואים לקהל

אבל אתם לא אייל גולן או שלמה ארצי. עובדה – אתם קוראים את הבלוג שלי.

אתם לא נשואים לקהל שלכם. רוב הקהל שיבוא לשמוע אתכם – לא מכירים אתכם בצורה מושלמת. אפילו אם כבר יצרתם לעצמכם בסיס אוהדים, הרי סביר להניח שאלה יביאו איתם אחרים שלא מכירים אתכם.

אתם צריכים לשכנע את הקהל הזה ששווה להקשיב לכם ולהקדיש לכם את תשומת הלב הנדרשת. הרושם הראשוני שתעשו על הקהל, משמעותי מאוד להמשך היחסים ביניכם.  בקיצור,

אתם בדייט הראשון עם הקהל

אתם בדייט הראשון עם הקהל

סוג היחסים שלכם עם הקהל שלכם חשוב מאוד לקביעת הסט-ליסט של ההופעה. הם חשובים במיוחד בקביעת השיר הפותח שלכם בהופעה

אם אתם נשואים לקהל – כל שיר שתבחרו לפתוח בו יהיה בסדר. הקהל יהיה סובלני כלפיכם ויקשיב לכם בכל מקרה.

אבל אתם בדייט ראשון, בו הרושם הראשוני הוא מאוד משמעותי. יהיה לכם קשה מאוד לחזור ולזכות באהדת הקהל אם הרושם הראשוני שתעשו יהיה רע או משעמם.

זו בדיוק החשיבות של השיר הראשון (גם השני והשלישי, אבל הראשון הכי חשוב). 

השיר הראשון הוא שיקבע את הרושם הראשוני של הקהל הלא-מחויב עליכם ועל המוסיקה שלכם.

אם לא תצליחו ליצור כימיה טובה עם הקהל והוא יחליט שאתם לא טובים – יהיה לכם קשה מאוד לשנות את דעתם בהמשך.

לקריאה נוספת: 10 טיפים ליצירת הסט-ליסט המושלם להופעה שלכם

 

התנגדויות

 

אני יכול  לראות בעיני רוחי לא מעטים מכם זזים עכשיו באי נוחות ואומרים לעצמכם: "שטויות! אם אנחנו ננגן טוב ועם תשוקה מוסיקה טובה – הקהל יאהב אותנו."

גישה כזו היא נחמדה ורומנטית, אבל היא מנותקת מהמציאות.

במציאות, במקרים רבים אנשים לא מגיעים למקומות בהם אתם מופיעים, רק כדי להקשיב לכם.

לפעמים הם מגיעים כי הם רוצים לפגוש חברים ולדבר איתם, לשתות משהו – ואתם מוסיקת רקע עבורם.

לפעמים הם מגיעים כדי לשמוע להקה אחרת.  

במקרים רבים, לא מופנית אליכם תשומת הלב המלאה של הקהל, ולא תמיד הלב פתוח לקלוט את המסרים הכנים והאיכותיים שלכם.

התפקיד שלכם הוא לעזור לקהל להקשיב לכם. אתם חייבים למשוך אותו אליכם – והשיר הפותח הוא המגנט הכי גדול והכי חשוב

 

ולכן, כדי לעזור לכם לבחור שיר פתיחה נכון – הכנתי לכם

8 טיפים לבחירת שיר פתיחה מושלם עבורכם

 

1.  שיר אנרגטי אבל אל תפציצו ב-100% עוצמה מההתחלה

 

השיר הפותח חייב להיות שיר אנרגטי – אבל לא השיר הכי מפוצץ שלכם. אל תציגו את עוצמת היכולת הקולית שלכם ואל תתנו סולו ארוך ישר על השיר הראשון.

כמו בפגישה ראשונה – אתם צריכים לבוא בטוחים ולהיות עם נוכחות – אבל אל תבואו עם בטחון יתר ותציגו בדקות הראשונות לדייט 100% מהאישיות שלכם. זה יכול להיות קשה מאוד להכלה בשביל התחלה.

 

2.  התחשבו במקום ההופעה ובסוג הקהל

הקדישו מחשבה למקום ההופעה ולסוג הקהל. למקומות שונים (למשל: הופעה באויר הפתוח או באולם, פאב או אולם מופעים, במה פתוחה או הופעת כרטיסים וכו') ולקהלים שונים (צעירים, מבוגרים, סטודנטים, משפחות, צפוניים, דרומיים, ירושלמים, תל אביביים וכו' וכו') יש ווייב שונה ואנרגיה שונה.

ביחרו את שיר הפתיחה ואת האנרגיה שלו בהתאם.

 

3.  אל תנגנו 3-4 שירים ברצף על ההתחלה

אל תנגנו 3-4 שירים ברצף על ההתחלה

מכירים את אלה שמתחילים לדבר אתכם ולא מפסיקים? הם רק מדברים עוד ועוד ועוד על עצמם ועל הדברים שמעניינים אותם, בלי לתת לכם להשחיל מילה?

נכון שאתם חושבים שהאנשים האלה הם חסרי רגישות, אנוכיים ונרקסיסטים?

זו בדיוק עלולה להיות התחושה בקרב הקהל אם תפתחו הופעה ברצף של 3-4 שירים, בלי לתת לקהל לתקשר אתכם.

למה?

ראשית, כי לא תוכלו להרגיש את הקהל ואת הוייב שלו – ולהגיב ולהתאים עצמכם בהתאם

שנית, לא תוכלו לאפשר לקהל להגיב במחיאות כפיים אחרי השיר, וכשקהל מגיב במחיאות כפיים זה גורר גם את אלה "שעל הגדר" להכנס להופעה.

אם תנגנו על ההתחלה ברצף כמה שירים המסר שעלול להקלט בקהיל הוא "אנחנו כאן כדי להנות ולא ממש חשוב לנו מכם. תקשיבו ותשתקו." ואת זה אתם ממש לא רוצים.

 

4.  אינטרו ארוך מספיק

 

ההקדמות לשירים– האינטרו – הם חלק חשוב מאין כמותו בהופעות חיות (להבדיל מאלבומים).  

תפקידי האינטרו:

לאינטרו תפקידים שונים וכולם חשובים:

קצב ואנרגיה

אינטרו קובע את הוייב והאנרגיה של השיר שיבוא אחריו

מושך קהל לתוך השיר

אינטרו משמש כמגנט, המושך את הקהל לתוך השיר שלכם, ומאפשר לקהל להיות אתכם כשהשיר מתחיל

העמדה על הבמה    

בזמן האינטרו אפשר לשנות את ההעמדה על הבמה –  לזוז על הבמה, לעבור מישיבה לעמידה וכו' וככה ליצור עניין נוסף לקהל.

 

תפקידי האינטרו בשיר הפתיחה

בנוסף לכל התפקידים האלה, לאינטרו של שיר פתיחה יש תפקידים קריטיים נוספים לכל התפקידים האלה

אינטרקציה עם קהל

אינטרו בשיר פתיחה יאפשר לכם להגיע לקדמת הבמה, ליצור קשר עין עם הקהל שלכם ולמשוך את תשומת ליבו.

אם האינטרו שלכם לשיר הפתיחה יהיה קצר מידי – הקהל לא יהיה אתכם כשהשיר יתחיל. הוא לא יקשיב למילים או למלודיה, והתקשורת איתו לא תהיה שלמה

שיפור הסאונד

אינטרו הוא זמן מצוין לשפר סאונד לפני שהשירים מתחילים. האינטרו צריך להיות ארוך מספיק כדי לאפשר לסאונדמן לעשות את עבודתו.

 

לכן, דאגו שיהיה לכם אינטרו לשיר הפתיחה מספיק ארוך שיאפשר לכם לעשות את כל אלה.

 

5.  שיר שהקהל יכול להזדהות איתו

שיר שהקהל יכול להזדהות איתו

הרבה מוסיקאים כותבים ושרים על משברים וצרות שהם עוברים.

אבל עם יד על הלב, למה שקהל שלא מכיר אתכם יתעניין במה שעובר עליכם ומטריד אתכם?

כמו שבפעם הראשונה שאתם נפגשים איתי תגידו "הי ברק, אני רוצה לספר לך על הבעיות שיש לי בחיים". זו אחת הדרכים הכי מוזרות להציג את עצמכם, לא?

בחרו שיר שיעניין את הקהל שלכם או שיר שהקהל שלכם כבר מכיר.

לקריאה נוספת: טום ג'קסון: כך תהפכו את הופעת השואוקייס שלכם לבלתי נשכחת

 

6.  שיר שאתם שולטים בו ב-100%

ביחרו תמיד בשיר שאתם לא צריכים לחשוב עליו. כזה שכל חברי הלהקה שולטים בו לחלוטין.

בשיר הראשון אתם צריכים להרגיש בטחון מוחלט,להרגיש חופשי לזוז על הבמה, לשמור על קשר עין עם הקהל ולא להרגיש שאתם צריכים לתקשר עם הלהקה, ובטח לא עם דף התווים או דף המילים שלכם.

 

7.  שיר קליט ולא מורכב

שיר קליט ולא מורכב

כמו שבפגישה הראשונה רוב האנשים לא מדברים על דיאלקטיקה הגליאנית או על דיאלקטיקה טרנסצנדנטלית של קאנט, ככה שיר ראשון לא צריך להיות מורכב טכנית. (כן, סטודנטים שנה א' פילוסופיה, אמרתי "רוב").

ביחרו שיר מלודי שהוא פשוט אינסטרומנטלית – כזה שיעזור לקהל להתחבר ביתר קלות למוסיקה שלכם ואליכם, וגם יעזור לסאונדמן לעשות את העבודה שלו בפשטות.

 

8.  בדיוק באורך המתאים

 

כמו שבפגישה ראשונה נאום הצגה עצמית ארוך מידי הוא טרן-אוף רציני, ככה גם שיר פתיחה של 10 דקות עם סולואים ארוכים.

וכמו שבפגישה ראשונה הצגה עצמית קצרה ולקונית לא  משאירה שום רושם, ככה גם שיר פתיחה קצרצר בן שתי דקות שמתחיל וישר נגמר מהר.

דאגו לכך שהשיר הראשון שלכם יהיה באורך הסטנדרטי לשיר בז'אנר שלכם (אינדי/רוק – 3-4 דקות, ג'אז/עולם – 5-6 דקות וכו') – לא כולל האינטרו כמובן.

 

בהצלחה!

Comments

  1. מה הפירוש לאינטרו ? קטע נגינה הפותח את השיר ?