פסטיבלים בצרפת: ראיון עם מנהל פסטיבל Nuits du Sud

פסטיבל המוסיקה המצוין Nuits du Sud (לילות דרומיים) ה-20 בעיירה Vence שבדרום מזרח צרפת עומד להתחיל עוד מספר ימים (יתקיים ב- 7-23 ביולי 2016). זו הזדמנות טובה לדבר מעט עם מייסדו ומנהלו של הפסטיבל – תאו סאוודרה Téo Saavedra
 

תאו סאוודרה Teo Saaverdra

תאו ואני בעת הראיון. קליק להגדלה
 

תאו הוא חבר יקר, וסיפורו האישי הוא אחד המרתקים. כזה שצריך לכתוב עליו ספר. בעצם – כבר נכתב עליו אחד כזה…

בראיון הקצר שערכתי עם תאו, שאלתי אותו, בין היתר, על דרך בחירת ההופעות לפסטיבל שלו, האם אמן או להקה צריכים מנהל, על החוקים המיוחדים בצרפת שמקשים מאוד על אמנים בינלאומיים להופיע שם ואיך מתגברים על כך, ועל מה חשוב להוציא את כסף כך שיעשה את האימפאקט הכי גדול לקידום הקריירה.

הראיון הזה יוכל לתת לכם גם הצצה לתעשיית המוסיקה הצרפתית – לייחודיות שלה ולפעולות הנדרשות מכם כדי להופיע שם, וגם יספק לכם תובנות כלליות הנוגעות לקידומכם כמוסיקאים ובמיוחד אלה מכם המעוניינים להופיע בחו"ל.

אשמח לקרוא את תגובתכם לראיון!

**                            

ספר מעט על פסטיבל Nuits du Sud?

הפסטיבל הוא כבר בן 20. הוא מתקיים בכל קיץ בוונס, עיירה ימיבייניימית בדרום צרפת, במשך 3 עד 5 סופי שבוע רצופים. בזמן הזה עייירה כולה  – מבני הציבור שלה, כיכרותיה ורחובותיה – הופכת לעיירת מוסיקה. בכל שנה יש לנו קהל של כ-60.000 איש. הפסטיבל הוא פסטיבל מוסיקה כללי ולא פסטיבל של ז'אנר מסוים כפסטיבל ג'אז או פסטיבל רוק. התכניה מכילה את כל סוגי המוסיקה הנעשים היום. והמחיר – 18 אירו, לעומת המחיר הממוצע בצרפת של 38 אירו.

כמה מהאומנים שהופיעו בפסטיבל במהלך השנים: בואנה ויסטה סושיאל קלאב, סזריה אוורה, פאטי סמית', ג'ון באאז, צ'יק קוריאה, ז'ילברטו ז'יל, Earth Wind & Fire.

ההרכבים הישראלים שיופיעו השנה יהיו The Angelcy ורביעיית אוריאל הרמן.
 

תכניית Nuits du Sud 2016

תכניית Nuits du Sud 2016. קליק להגדלה

 

איך אתה בוחר הופעות לפסטיבל? יש אצלכם תהליך הגשת מועמדויות?

90% מהופעות הפסטיבל התחילו מפניות אלי של אמנים או סוכני אמנים. יש לי צוות שמאזין למוסיקה של כל הפניות, אבל בסופו של דבר אני מחליט מי יופיע בפסטיבל.

 

עד כמה חשוב לך לראות את ההופעות שאתה מזמין בלייב?

תמיד חשוב לראות הופעות חיות, במיוחד כשמדובר בלהקות חדשות ופחות מוכרות.

אבל זה לא חובה.

אחרי 20 שנות ניסיון, אני יכול להעריך בצורה די טובה איך להקה תשמע בהופעה חיה, גם אם אני שומע רק הקלטות אולפן או וידאוקליפים שלה.

 

מה חשוב שיהיה לאומנים ברשת?
 

העיירה וונס Vence

העיירה הימי-ביניימית וונס Vence
 

שני הדברים ההכרחיים לכל אמן ולהקה הם אתר וערוץ יוטיוב.

היום קשה לעשות ביזנס בלי מולטי מדיה. זה האלמנט השיווקי הכי משמעותי היום, במיוחד אחרי שחברות התקליטים הפכו להיות פחות רלוונטיות.

אני לא בודק רשתות חברתיות ולא סופר לייקים שיש בדפי אומנים כדי להבין מי פופולרי ומי לא, אבל אני בהחלט נמצא ביוטיוב, וחוץ מלהאזין למוסיקה, אני גם  בודק כמה צפיות יש לוידאו של אמנים.

מספר הצפיות שיש ללהקה או לאמן הוא בהחלט מהווה גורם בשיקול שלי אם להזמין אמן להופיע אצלנו.

לדוגמה: את ה- The Angelcy לא הכרתי אישית. רק שמעתי עליהם, וידעתי שהם מישראל ושאצלכם הם מאוד מוכרים.

הסוכן הצרפתי שלהם שלח לי לינק לכמה קטעי יוטיוב שלהם, והציע לי לבדוק אותם.

האזנתי ומאוד אהבתי את המוסיקה שלהם. וגם התרשמתי מאוד מכך שיש להם מאות אלפי צפיות לכל היוטיובים שלהם.

אז למרות שהתכנייה לשנה זו כבר היתה סגורה, החלטתי להזמין אותם.

 

עד כמה חשוב וידאו איכותי לאמנים?

תאו סאוודרה

חשוב מאוד. וידאו חייב להיות באיכות מעולה.

אם הזכרנו את האיינג'לסי – הוידאו שלהם ממש חזקים ומעולים. הויז'ואל מאוד עוזר לאיכות המוסיקה כי אנחנו שומעים גם בעיניים.

אני מציע לכל האמנים להשקיע בוידאו איכותיים ולא להתפשר על וידאו באיכות נחותה. אני יודע שזה לא תענוג זול, אבל אסור להתפשר בעניין הזה.

אם אין כסף – תשקיעו באודיו איכותי ולא בוידאו בינוני.

אגב, אם אין תקציב גדול, לא חייבים וידאוקליפים, אפשר לצלם גם לייב וידאו איכותי מאוד.

 

יש הבדל מבחינתך אם לאמנים יש מנהל או שהם מנהלים את עצמם?

האמת היא שכן. אני מעדיף אמנים ולהקות שיש להם מנהלים.

למה? כי יותר קל לי לנהל מו"מ עם מנהל מאשר עם האמן.

עם האמנים קשה לי לדבר על כסף. הרבה פעמים הם נפגעים כשאני מציע להם סכום שלדעתם הוא לא ראוי. הרבה פעמים אני שומע "למה אתה משלם ל-X  יותר ממני? אני לא פחות טוב ממנו". ואתה יודע מה? הם צודקים מהבחינה הזו. אבל למוסיקאים קשה להבין ששהתשלום ממש לא קשור רק לאיכות המוסיקה, אלא להיצע ולביקוש שיש למוסיקה שלהם אצלנו ב-Vence.

אז אני מעדיף לדבר על העניינים האלה עם מנהל.

לדעתי אם ללהקה יש מנהל זה מסמן שהלהקה בוגרת יותר מבחינה שיווקית, אבל גם אמנותית. מנהל טוב יכול להתערב במה שקורה בהרכב, לתת פרספקטיבה, לאתגר אותם, לא לאפשר לאמנים לנוח על זרי הדפנה.

 

אילו עצות היית נותן למוסיקאי ישראלי שרוצה להתחיל להופיע בצרפת?

הכי חשוב בצרפת – שיהיה להם תור מנג'ר/סוכן אומנים מקומי.

מאוד קשה להכנס לפסטיבלים בצרפת – אפילו קטנים – בלי סוכנים מקומיים. יש אצלנו חוקי עבודה מאוד נוקשים ויש גם חוקים שקשורים לאיגודים מקצועיים.                        

כדי להופיע בצרפת צריך, בנוסף לויזת עבודה, גם להיות חבר באיגוד מקצועי של מוסיקאים ולשלם להם דמי חבר. למי שלא מופיע כל הזמן בצרפת, או באופן חד פעמי, מדובר בעלויות מאוד גבוהות וזו בעייה רצינית.

החוקים האלה מאפשרים לסוכני אומנים מקומיים/תור מנג'ר מקומיים להיות רשומים באיגודים האלה בעצמם ולשלם עבור כל האמנים איתם הם עובדים, ואז העלויות יוצאות סבירות.

בגלל העלויות הגדולות והניירת המטורפת הנדרשת, זו הסיבה שבעניין הופעות של אמנים לא צרפתיים, פסטיבלים עובדים כמעט רק דרך סוכני אמנים ולא ישירות מול אמנים.

אצלי למשל – 80% מכלל ההופעות הם דרך תור מנג'רז צרפתיים.

 

אם יש ללהקה 5000 אירו לפעולות שיווק שונות – במה היית ממליץ לה להשקיע?

קודם כל – שיקליטו את המוסיקה שלהם בצורה מעולה – אם עדיין אין להם.

אם יש להם הקלטות איכותיות הייתי מציע שישקיעו בוידאו איכותיים.

דבר שלישי – תמונות יח"צ איכותיות.

 

תודה רבה תאו ובהצלחה בפסטיבל!

Comments

  1. תודה רבה ברק