ניהול אומנים: האם מנהלי פסטיבלים ומועדונים מעדיפים לעבוד מול מנהל או ישירות מול האומן?

הנה שאלה שמוסיקאים רבים שואלים אותי, בכל פעם בניסוח מעט שונה:

האם מנהלי פסטיבלים ומועדונים מעדיפים לעבוד מול מנהל או ישירות מול האומן?

אני מכיר מוסיקאים ששכרו את שירותיו של "מנהל" (המרכאות במילה מנהל הן מכוונות. בישראל יש מעט מאוד אנשים שעונים על הקריטריונים של ניהול אומנים אמיתי ומקצועי. ברוב המקרים מדובר באנשים שעושים בוקינג, כותבים מיילים, ובמקרים מסוימים אחראים גם על ארגון תורים. אבל ככה זה בארץ. ניהול אומנים לרוב אינו מקצוע) רק בגלל שהם מאמינים שזה יגדיל להם את הסיכוי לקבל הזמנות להופיע ממועדונים ופסטיבלים.

אני גם מכיר מוסיקאים לא מעטים שבנו דמות פיקטיבית של מנהל להקה, ובשמה של דמות פיקטיבית זו, הם מתקשרים עם פסטיבלים ומועדונים, והם בטוחים שהם תיחמנו את המערכת וככה ההזמנות להופיע יזרמו.

אז מה נכון לעשות? האומנם ניהול אומנים – אמיתי או פיקטיבי – יגדיל לכם את הסיכוי להופיע בפסטיבלים ומועדונים?

שימו לב: הפוסט לא יעסוק בשאלה מה יותר נוח לכם או מה יותר יעיל ומשתלם עבורכם – ליצור קשרים ישירים עם מנהלי פסטיבלים ומועדונים או לשים חוצץ ביניכם ובינם בדמות ניהול אומנים, אמיתי או פיקטיבי.

הפוסט יעסוק רק בשאלה

האם מנהלי פסטיבלים ומועדונים מעדיפים לעבוד מול מנהל או ישירות מול האומן?

או במילים אחרות:

מה יגדיל לכם את הסיכוי שמנהלי הפסטיבלים והמועדונים יזמינו אתכם להופיע אצלם? תקשורת ישירה איתם או תקשורת באמצעות מנהל?

במהלך הפוסט צירפתי לינקים ל-4 ראיונות שערכתי עם כמה מאנשי התעשייה המרכזיים באירופה, בהם הם התייחסו לשאלה של הפוסט. אני ממליץ בחום לקרוא את הראיונות האלה, זה חשוב טמונים בהם אוצרות ידע שצריכים להיות חשובים לכל מוסיקאי  

 

1.  מקצוענות לעומת חובבנות

ניהול אומנים - עבודה מול מקצוענים

מצד אחד,

מנהלי פסטיבלים או מועדונים אחראים על תוכניות ובהן עשרות הופעות או יותר. הם חייבים לעבוד רק עם מקצוענים.

למי שיש תוכנית של עשרות הופעות ויותר על הראש, לא יכול להרשות לעצמו לרדוף אחרי אומן כדי שיתן לו סוף סוף תמונת יח"צ איכותית או לרדוף אחרי מפרט טכני של להקה.

איך מנהל הפסטיבל או המועדון יכולים לדעת שמולם עומדת להקה מקצוענית? אם יש להם ניהול אומנים.

מנהל משדר מקצוענות מצד הלהקה. משדר שהם לוקחים את עצמם ברצינות בעצם העובדה שיש להם איש מקצוע שמטפל בכל הצדדים הטכניים של ההופעות. זה סימן טוב עבור מנהלי הפסטיבלים והמועדונים.

לכן יש לא מעטים מאלה שמעדיפים לעבוד מול להקות שיש להם מנהל.

הנה ראיון עם מנהל פסטיבלים ופרוגרמר של מועדונים בהולנד שנוטה להעדיף עבודה עם מנהלים בגלל חוסר המקצוענות של האומנים

 

ניהול אומנים - פסילה ראשונה ואתם בחוץ

מצד שני,

ישנם מנהלי פסטיבלים ומועדונים רבים עוד יותר שלא עושים העדפות כאלה ללהקות עם מנהלים.

הם עובדים באותה המידה גם עם אומנים שיש להם ניהול אומנים וגם עם אומנים ללא מנהל.

ובלבד שיתנהלו במקצוענות.

מנהלי פסטיבלים ומועדונים רבים יודעים שהיום אין קשר אמיתי בין מקצוענות הלהקה לבין קיומו של "מנהל".

הם יודעים שהיום רוב המוסיקאים מתנהלים ללא מנהלים. הם גם יודעים שחלק גדול מה"מנהלים" אינם אנשי מקצוע אמיתיים, אלא צעירים עם רצון טוב – מה שאומר שיש חובבנות לא מעטה גם אצל להקות שיש להם "מנהל".  

אותם מנהלי פסטיבלים ומועדונים מוכנים לעבוד עם כל להקה – כזו שיש לה מנהל וכזו שאין לה, על בסיס איכות המוסיקה והסיכוי למשיכת קהל.

הנה ראיון עם מנהל פסטיבלים חשובים בצרפת וגם פרוגרמר של מועדון חשוב שאין לו העדפה

 

כמובן שבצד האמון הזה, מגיע גם עונש, אם מסתבר שהלהקה – עם או בלי ניהול אומנים – מתנהלת בצורה לא מקצועית.

להקות כאלה מסמנים ולא מזמינים יותר. פסילה ראשונה ואתם בחוץ. ולעיתים אף טורחים ומעבירים את המידע הזה בין הקולגות – כדי שגם אחרים לא ייכוו.

לקריאה נוספת: מה ה- EPK שלכם חייב להכיל כדי שתוכלו לעבוד כמקצוענים 

 

2.  כל האמת בפרצוף

ניהול אומנים - כל האמת בפרצוף
מצד אחד,

אחד מהמטלות הלא נעימות למנהל פסטיבל או מועדון, הוא לומר ללהקות ולמוסיקאים "לא".

מנהלי פסטיבלים ומועדונים מגיעים לתעשיית המוסיקה בגלל האהבה שלהם למוסיקה ולמוסיקאים. ממש לא בגלל ההכנסות הענקיות שמובטחות בתעשייה.

אותם אנשי מקצוע יודעים כמה חשוב לכם להצליח וכמה אתם משקיעים במוסיקה שלכם, ולכן קשה מאוד לומר למוסיקאים "לא".

והרבה יותר קשה לומר את ה"לא" הזה לכם בפנים.

לכן יש מנהלי פסטיבלים ומועדונים רבים שמעדיפים להקות עם ניהול אומנים. כך יוכלו לומר את ה"לא" למנהל ולא לכם ישירות. זה הרבה יותר קל.

הנה ראיון עם מנהל פסטיבל חשוב בצרפת שמעדיף להקות עם מנהלים. 

 

הכי כיף לומר כן לאומנים

מצד שני,

אחת המטלות הנעימות למנהל פסטיבל או מועדון הוא לומר ללהקות ולמוסיקאים "כן".

בדיוק מהסיבה שציינתי למעלה: מנהלי הפסטיבלים והמועדונים מגיעים לתפקידם מאהבת המוסיקה והמוסיקאים, והם יודעים כמה ה"כן" הזה משמח אתכם.

לכן יש מנהלי פסטיבלים ומועדונים רבים שמעדיפים לומר את "הכן" הזה ישירות לאומנים ולא דרך ה-Buffer – המנהל

לכן יש הרבה מנהלי פסטיבלים ומועדונים רבים שמעדיפים לדבר ישירות אתכם ולא דרך מנהל. זה נותן הרבה יותר סיפוק.  

הנה ראיון עם מנהל פסטיבל חשוב בפולין שמעדיף לדבר ישירות עם אומנים

**

אז מה המסקנה? שאין מסקנה. בוודאי לא מסקנה חד משמעית.

ישנם מנהלי פסטיבלים ומועדונים שיעדיפו לתקשר מול מנהל לא ישירות אתכם, וישנם אחרים שיעדיפו לתקשר דווקא אתכם ולא מול מנהל. כמובן ישנם רבים אחרים שאין להם העדפה.

לכן, אם אתם חושבים שאתם צריכים מנהל (או אפילו ליצור דמות פיקטיבית של מנהל לצרכי התקשורת) כדי שזה יגדיל לכם את הסיכוי לקבל הזמנות הופעה בפסטיבלים או במועדונים – חישבו שנית.

זה פשוט לא נכון

כמובן שיש שיקולים טובים אחרים מדוע אתם צריכים שיהיה לכם מנהל שייצג אתכם בדיאלוג מול מנהלי פסטיבלים ומועדונים. ישנם גם שיקולים טובים לא פחות, מדוע עדיף שאתם תתקשרו ישירות מול מנהלי פסטיבלים ומועדונים בלי החוצץ של מנהל או נציג מטעמכם.

אבל על כך כתבתי וגם אכתוב – בפוסטים אחרים.

בהצלחה!