היתרונות והחסרונות של הפצת מוסיקה בתדירות גבוהה

אתם מכירים את מחזור החיים המסורתי של מוסיקאי יותר טוב ממני: במשך כמה שנים עובדים מתחת לרדאר על אלבום חדש. ואז, בבת אחת, אתם מגיחים מחשכת אולפן ההקלטות וחדר החזרות, משחררים 2-3 סינגלים ואז עורכים הופעת השקה גדולה ומושקעת לכבוד צאת האלבום. אח"כ סיבוב הופעות בעקבות האלבום, נישאים (יש לקוות) על גלי התקשורת המפרגנת – ואז שוב חוזרים ויורדים למחתרת – ונעלמים לעוד 2-3 שנים, עד צאת האלבום החדש, וחוזר חלילה.

הפצת מוסיקה - מה עדיף: שחרור אלבום כל שנתיים שלוש או הפצה תדירה יותר

אבל אולי לא זו הדרך הנכונה בעולם של היום?   

אולי הדרך הנכונה בשנת 2017 היא לשחרר יותר מוסיקה לאויר ובתדירות גבוהה?

בשנה-שנתיים האחרונות אני שומע על יותר ויותר אומנים שעוברים לנתיב החדש הזה: שחרור סינגלים לאורך כל השנה או הדפסת אלבום מידי שנה.

בפוסט הזה אמנה את היתרונות והחסרונות של הוצאה לאור של מוסיקה בתדירות גבוהה, כדי שתוכלו לקבל בעניין החלטה קצת יותר מושכלת.

 

היתרונות של הפצת מוסיקה בתדירות גבוהה

1.  יותר הכנסות ממוסיקה

א. עיקרון ה-Upselling

עיקרון ה-Upselling הפצת מוסיקה

ככל שיהיו לכם יותר "מוצרים" – יותר אלבומים – תוכלו להרויח יותר כסף ממכירתם. הן באתר שלכם והן בהופעות.

עקרון פסיכולוגי המוכר ומנוצל היטב ע"י אנשי שיווק הוא, שאם לקוח כבר החליט "לפתוח את הארנק" ולקנות משהו, יהיה לו קל יותר לרכוש דברים נוספים – אם רק יוצעו לו.

התוצאה במקרה הזה – הגדלת סכום הרכישה הממוצע.

בשיווק מכנים את זה Upselling. בטח נתקלתם בזה לא אחת בקניות מקוונות. אחרי שקניתם מוצר מסוים, מציעים לכם מוצרים דומים או משלימים במחירי מבצע. מגדילים הזמנה במקדולנד'ס ב 1.90 ₪ או מציעים לכם גם להוסיף צ'יפס עם ההמבורגר? זה Upselling. ויש עוד אינספור דוגמאות.

כדי שגם אתם תוכלו להגדיל את המכירות שלכם בשיטת ה-Upsell אתם צריכים שיהיו לכם לפחות 2 מוצרים – 2 אלבומים או 2 EPs. למי שירצה לקנות מכם אלבום, תוכלו להציע שני אלבומים (או שלושה) במחיר מבצע.

ככל שיהיו לכם יותר מהר לפחות 2 מוצרים למכירה – ככה תוכלו להגדיל את המכירות שלכם מהר יותר.

 

ב. לקוחות חוזרים

לקוחות חוזרים בהפצת מוסיקה

עוד עקרון שיווקי שחשוב שתכירו ותנצלו הם "לקוחות חוזרים".

קשה לשכנע אנשים לרכוש דווקא את האלבום שלכם, אבל מי שכבר קנה מכם אלבום – יש סיכוי הרבה יותר גבוה שיקנה מכם אלבום נוסף בעתיד.

שיחרור אלבומים חדשים בתדירות גבוהה יותר, יגדיל לכם את המכירות, גם בגלל הלקוחות החוזרים.

לקריאה נוספת: 10 טיפים שיעזרו לכם למכור הרבה יותר דיסקים בהופעות

 

2.  יותר הופעות

יותר הופעות

אתם מכירים את זה. אחרי שהופעתם עם המוסיקה מהאלבום שלכם במועדון מסוים או בעיר מסוימת, אתם צריכים לקחת רווח די ארוך עד שתוכלו לחזור לאותו מועדון או לאותה העיר.

כי הקהל שלכם לאימהר לחזור להופעה שלכם – רק כדי לשמוע את אותם שירים.

בדיוק מאותה הסיבה, גם הפרוגרמרים של המועדונים לא ימהרו לסגור לכם עוד הופעה.

אבל אם יש לכם אלבום חדש – זו כבר סיבה למסיבה.

יהיה לכם קל יותר להביא את הקהל שלכם להופעה עם חומרים חדשים ולכן יהיה קל יותר לפרוגרמר של המועדון לקבוע לכם תארי להופעה.

 

3.  יותר חשיפה תקשורתית

יותר חשיפה תקשורתית

הפצת מוסיקה רצופה ותדירה במהלך השנה, יוצרת לכם יותר הזדמנויות לשיח עם אנשי התקשורת.

וזה יגדיל את החשיפה התקשורתית שלכם

אנשי התקשורת שסיקרו בעבר את האלבום או הסינגל הקודם שלכם, ישמחו לסקר את החומרים החדשים שלכם.

אלה שעד כה לא נגעו במוסיקה שלכם – אולי החומרים החדשים ימצאו יותר חן בעיניהם, ואולי פשוט ייפתח בדיוק חלון ההזדמנויות המאפשר התייחסות אליכם.   

 

4.  יותר קשר עם אוהדים

יותר קשר עם אוהדים

לקהל היום יש אורך קשב קצר ביותר. הם לא מחכים לאף אחד יותר מידי. אחרי 15 דקות התהילה, הם עוברים לדבר הבא (אלא אם כן הקהל שלכם מורכב מאוהדים שרופים. אלה מתקררים הרבה יותר לאט.)

להמתין שניים-שלוש עד שאתם תוציאו את הדבר הבא – זה זמן הרבה יותר מידי ארוך להמתנה. כשסוף סוף תגיחו ממעמקי אולפן ההקלטות ותשיקו את אלבומכם החדש, יהיה לכם קשה מאוד עד בלתי אפשרי להחזיר את האוהדים של האלבום הקודם אליכם.

לעומת זאת, אם תישארו עם האוהדים שלכם בקשר ע"י שחרור קבוע של סינגלים בכל חודש-חודשיים או הדפסת אלבום חדש בכל שנה – הם יישארו איתכם.

אם תעבדו נכון – תוכלו ככה גם להגדיל את הקהל שלכם כל הזמן ובצורה שיטתית.

אני מציע לקרוא גם: מוסיקאים אומרים: שלוש פעולות שיגדילו את מכירות המוסיקה שלכם

 

5.  יותר תשומת לב מצד מקבלי החלטות

יותר תשומת לב מצד מקבלי החלטות

רוב "שומרי הסף" – מנהלי פסטיבלים, פרוגרמרים של מועדונים, סוכני אומנים וכו' – נמצאים ברשתות החברתיות. הם "מקשיבים" לשוק בכך שהם רואים מי האומנים הפעילים ומסביב לאיזה אומנים יש באזז.

ככל שתהיו יותר פעילים עם חומרים חדשים, הסיכוי שלכם שאותם "שומרי סף" ישימו לב אליכם,   ובעקבות כך יזמינו אתכם לפסטיבלים ולמועדונים, יהיה גדול יותר.

כשתהיו כל הזמן ברשת עם חומרים חדשים, תוכלו לנצל יותר הזדמנויות, כי תמיד תהיו במודעות שלאותם "שומרי סף", ואליכם יפנו כשיהיו ביטולים ושינויים בתוכניות של הפסטיבלים והמועדונים.  ושינויים כאלה של הרגע האחרון קורים כמעט תמיד.

 

החסרונות של הפצת מוסיקה בתדירות גבוהה

1.  יותר שירים לא טובים

יותר שירים לא טובים

שיחרור כמויות גדולות יותר של מוסיקה לאורך כל השנה יכולה לגרום לכך ששירים פחות מוצלחים שלכם יראו אור.

לאורך זמן זה יכול לפגוע במוניטין שלכם כיוצרים מחוננים ואיכותיים.

 

2.  הפקה באיכות נמוכה יותר

הפקה באיכות נמוכה יותר

כשהמטרה היא הפצת מוסיקה – אלבומים וסינגלים – בצורה קבועה ותכופה, אז ההפקה יכולה להפגע: סאונד פחות ממושלם, וידאו קליפים פחות מושקעים וכו'.

לאורך זמן זה יכול לפגוע במוניטין שלכם (אם כי אני חושב שירידה באיכות ההפקה לא משפיעה כ"כ על המוניטין כמו שמוסיקאים נוטים לחשוב)

זה גם יכול לגרום לכם להיות פחות שלמים עם השירים ששחררתם. המסר הזה, גם אם הוא לא נעשה במודע, יכול לעבור לקהל שלכם.

לקריאה נוספת: יחצני מוסיקה עונים: סינגלים אלבומים או EP?

3. מעייף, מתיש ושוחק

מעייף, מתיש ושוחק

הפקת אלבום ובוודאי השקתו – צורכות המון משאבים – גם כספיים, אבל גם פיזיים ונפשיים. להפיק ולהשיק אלבום – זה מעייף ושוחק.

כן, זה בדיוק מה שחלמתם לעשות בחיים שלכם – להקליט מוסיקה ולשחרר אותה כל הזמן, אבל במציאות, התהליך הזה שוחק מאוד פיזית ונפשית.

הרבה פעמים, אמנים זקוקים ל-Downtime אחרי כל הרעש והצלצולים של השקת האלבום, כדי להשיב לעצמם את האנרגיות האלה.

גם השקת סינגלים היא עניין שוחק.

הפצת מוסיקה בתדירות גבוהה מצריך מצידכם אינטרקציה בלתי פוסקת עם אנשי תקשורת, אנשי תעשיית המוסיקה והקהל, וזה מתיש ושוחק.

 

סיכום:

אחרי שכל השיקולים לפניכם – זה הזמן לקבל החלטה על פעילות הפצת המוסיקה שלכם  לשנים הקרובות!

  • בעולם בו אנו חיים היום, אחד מהמרכיבים המרכזיים להצלחתכם כאומנים היא היכולת שלכם להשאר כל הזמן בתודעה של הקהל שלכם ושל מקבלי החלטות.
  • בחירה שלכם להיעלם מהעין למשך שנתיים-שלוש עד צאת האלבום הבא, יכולה להיות החלטה גורלית להמשך הקריירה שלכם.
  • לשחרור קבוע ותכוף של סינגלים ושל אלבומים מידי שנה יש יתרונות רבים – הישארות בתודעה הציבורית, יותר קהל, יותר הכנסות, יותר סיקור תקשורתי.
  • אבל להחלטה הזו יש גם צדדים בעייתיים יותר, שיכולים לבוא לידי ביטוי בעיקר בטווח הארוך – הפגיעה האפשרית באיכות המוסיקה ובאיכות ההפקה יכולה לאורך זמן לפגוע פגיעת-מה במוניטין שלכם כאמנים, ואורח החיים של שחרור מוסיקה בתדירות גבוהה יכולה להתברר לכם לאורך זמן כשוחקת ומתישה.

עכשיו, אחרי שכל השיקולים לפניכם – זה הזמן לקבל החלטה על פעילות הפצת מוסיקה שלכם לשנים הקרובות!

 

בהצלחה!

Comments

  1. תודה ברק… מעניין.

    לדעתי עבודה דרך סינגלים היא הרבה פחות מתישה כי יש תוצאה מהירה ופידבק עקבי.

     

    • הי עידו, בהחלט נקודה חשובה. מי שרוצה קריירה צריך לחשוב כמו רץ למרחקים ארוכים, כולל ענייני שימור אנרגיה. 

      אגב, אני מכיר אמנים אחרים שיגידו לך בדיוק להיפך. אבל אם סינגלים פחות מתישים אותך – זה בהחלט אחת הסיבות החשובות להחלטה. 

  2. כתבה מעניינת מאוד ומאירת עיניים. הרבה תודה על זה! 

    אין ספק שכל מוזיקאי צריך לעמוד בהתלבטויות רבות, הן בנוגע ליצירה עצמה והן בדרכים לשווק אותה. 

    אבל הבעיה הגדולה ביותר, לעניות דעתי, היא העלויות המטורפות של ההפקה (סינגל, קליפ, אלבום, אנשי הפקה מקצוענים, יח"צ וכו'). דבר שגורם לכך שחלק נכבד מהמוזיקאים בכלל לא מגיע לשלב הזה של ההתלבטויות שציינו למעלה… 

    אם פעם מוזיקאי היה יכול לעשות אפילו הקלטה "מחתרתית" בלייב ולהביא אותה לחברות התקליטים ולקוות שיאהבו את החומרים ויחתימו אותו אצלן – מה יכול לעשות בימינו המוזיקאי התפרן (או בעל המשפחה שלא יכול להרשות לעצמו להיפרד מעשרות אלפי שקלים) על מנת להגיע לאותן חברות מייצגות שיוכלו לדחוף אותו קדימה? 

    • זיו, אני לא בטוח שאתה צודק בעניין העלויות. יש לא מעט אלבומים שהוקלטו במחירים לא גבוהים והצליחו. כנ"ל הפקה של קליפ. אכן, צריך הרבה יותר יצירתיות כדי להפיק קליפ שנראה מליון דולר כשאין מליון דולר – אבל אפשרי לחלוטין. ואגב, המגמה שאני רואה אותה היא שקליפ נהיה רלוונטי פחות ופחות בז'אנרים רבים.

  3. אני יכול לומר על עצמי כצרכן של להקה שאני אוהב – מיוז

    שמהרגע שהם התחילו לשחרר שירים בקצב מסחרר, כבר לא הספקתי לעקוב והיום אני מסתכל על הסטליסט ולא מכיר/ אוהב הכל

    לעומת זאת כשלהקה שאני אוהב משחררת אלבום פעם ב3 שנים – אני רץ לשמוע. אבל אולי זה פועל יוצא של איכות המוזיקה 🙂

    תודה על הפוסטים ברק, אתה מעלה הרבה נקודות מעניינות למחשבה!